Treceți la conținutul principal

Galati - fotografii urbane, franturi din trecut

Buna dimineata!
Un sfarsit de saptamana fain a fost cand ne-am decis sa ne punem rucsacul in spate si sa iesim in oras, sa vedem noi locuri prin lentila obiectivului. E cel mai la indemana sa fii turist in propriul oras.

- Eu am chef sa ies cu aparatul, stii cumva locuri unde sunt caramizi, cladiri interesante?
- Biserica fortificata Sfanta Precista si asa nu am fost vreodata in incinta ei.
Nu stiu cat e de spectaculos la fata locului, dar un monument istoric pe care il aveam pe lista de mult timp, Poarta Turceasca.
- Nu am auzit niciodata de poarta asta, suna interesant, ia sa vad pe unde e...

Galatiul este cel mai mare port de pe Dunare si al 8-lea oras ca numar de populatie din Romania, daca esti pentru prima oara aici probabil ai incepe cu Faleza Dunarii, fie din Port, fie din celalalt capat - Turnul de Televiziune, inalt de 130 metri si cu un restaurant de unde poti admira o panorama absolut incantatoare a orasului Galati, a cursului Dunarii si Siretului, a Muntilor Dobrogei si a imprejurimilor. Trebuie doar sa platesti taxa de lift, ehe anul asta nu mai scapa, am zis!

Am aterizat pe Faleza, directia spre Port, ne-am oprit in dreptul la Blue Aqua, un restaurant cu specific pescaresc (mancarea arata bine din pozele lor, inca nu mi-am satisfacut curiozitatea). Inainte se numea Pescarul. Propunand baietilor pe care-i insoteam o alta vedere asupra Falezei am urcat scarile de langa restaurant, nu mai fusesem pe partea aia. Da, multe noutati in acea zi.

Arta si metalurgia si-a pus amprenta peste oras, sunt foarte multe schele, sculpturi metalice,
care mai de care mai abstracte.

Nu am coborat scarile si am pastrat directia pana am ajuns la Hotelul Faleza, nu demult renovat, inca cativa pasi si ajungem unde ne-am propus: Biserica fortificata Sfanta Precista.

Pe Strada Rosiori, Biserica fortificata Sfanta Precista este cel mai vechi monument din Galati si nu trebuie sa lipseasca din lista obiectivelor celor ce doresc o incursiune in trecut. Construit intre anii 1643 si 1647, in timpul domniei lui Vasile Lupu, din piatra si caramida, locasul de cult are turnul clopotnita inclus in corpul bisericii.

Constructia a servit in timpul atacurilor asupra orasului drept adapost atat pentru oameni cat si pentru bunurile de valoare, dar si ca lacas de cult religios. De aceea, podul cladirii este prevazut cu 28 de metereze pentru aparare. A fost arsa de turci in 1711, distrusa in razboaiele ruso-otomano-austriece, iar dupa marele cutremur din 1940, astazi biserica este complet renovata, pastrand insa frescele si detaliile de arhitectura originale.
Despre biserica exista multe legende, unele spunand ca sub aceasta se intind o serie de tunele complexe ce nu au fost inca descoperite. Ca orasul ar fi fost legat de malul tulcean pe sub albia fluviului, iar intrarea se facea prin altarul Bisericii Precista.
Am poposit minute bune, ne-am invartit in jurul ei, ne-am lasat fermecati de rasetele copiilor si porumbeii curiosi. Veti vedea. ;)

Asa ca dupa portia de istorie nu ne mira existenta acestui monument istoric prins intre blocurile comuniste si cladirile vechi, unele foarte derapanate: Poarta Turceasca. Am fi pozat-o din mai multe unghiuri insa din cel mai fain masina de politie stationata strica toata "arta".
Situata pe strada Egalitatii nr. 16, Poarta Turceasca este un monument istoric din secolul al XIX-lea si este ultimul vestigiu ramas dintr-un han. Decoratiunile portii ce pot fi observate astazi sunt doar o mica parte din elementele decorative initiale, ionice si corintice, ce au fost inlaturate la renovarea din anii ‘90. Mi-as dori sa se revina asupra ei cu o lucrare de calitate dar sa se si amenajeze spatiul din imprejur, mai demn.
Iesind in intersectie, imediat la dreapta, in capatul strazii Lugoj mi-a sarit in ochi o alta cladire, am luat aparatul cu mine si-am fugit ca nu cumva sa schimbe baietii cursul de mers si sa o ratez. Detaliile superioare ale cladirii mi s-au parut deosebite, la intoarcere am luat-o pe partea cealalta, strada Fraternitatii.
 Asa am vizionat pe toate partile restaurantul Continental:
Am continuat tot inainte pana am iesit pe Domneasca. Strada principala ce duce spre Universitate, muzee, teatre, Facultatea de Mecanica, parcuri, etc. Zona centrala! Mai jos va las cu niste fragmente care sa va transpuna in trecut.

"Strada Domneasca este una dintre cele mai vechi artere ale orasului si are multe de spus celor care au incercat sa o curete de praful istoriei. Se spune ca denumirea strazii Domneasa are doua origini. Prima explicatie pentru acest nume ar veni de la faptul ca domnitorii unsi la Constantinopol coborau din ambarcatiunile care ii aduceau in tara si treceau pe acesta strada in drumul lor spre Iasi. Cea de-a doua varianta, mai plauzibila, este cea care accentueaza rolul domnitorului Mihail Sturza, cel care a avut un rol important in sistematizarea orasului si a dat statutul de Porto Franco Galatiului. In 1832 Galatiul se intindea pina in strada Domneasca. In vremea lui Mihail Sturza a fost infiintata o comisie de infrumusetare a orasului care a impartit strada si a parcelat-o, extinzind-o. In acea vreme, strada Domneasca se intindea din centrul orasului si pina la Gradina Publica."*

"Asa, dintr-odata, mi-am propus, in prima zi de duminica insorita, sa ma pun la "staif", cu palarie de pai, ca in alte vremuri, si sa masor cu pasul toata strada Domneasca, de la un capat la altul. Asta asa, ca sa fac o plimbare cu miinile la spate, fara nici o graba. Voi strabate trotuarul asfaltat, pe sub teii infloriti..."*

"M-am strecurat printre citeva blocuri si deja ma aflam in fata Bibliotecii Centrale, desfiintata nu demult. Imi amintesc ca primul loc unde se afla statuia lui Costache Negri a fost chiar aici, in fata, la citiva pasi de trecerea semaforizata inspre Hotelul "Dunarea". Era asezat pe un soclu inalt, cu privirea spre Calea Domneasca. A fost "detronat" in 1946 si depozitat in curtea Spitalului Elisabeta Doamna, de catre "aliatii de la Rasarit", mina-n mina cu prea-slavita noastra conducere. Acolo, in spatele grajdurilor de cai, a stat mai bine de 45 de ani, impreuna cu I.C. Bratianu, care a avut aceeasi soarta. Stateam pironit, pierdut in amintiri, dar un cunoscut, salutindu-ma, m-a readus brusc la realitate. I-am raspuns ridicindu-mi palaria respectuos, apoi am traversat pe culoarul dirijat de semafor. Ma aflam in fata Complexului "Dunarea" - restaurant, hotel - constructie finalizata prin anii '60. De aici incepe frumoasa st rada Domneasca."*
* Comorile nestiute ale Galatiului : Strada Domneasca de ieri si de azi (I)

Exista o multitudine de teorii formulate prin care s-a incercat stabilirea provenientei numelui. Una ar fi ca numele “Galati” este derivat din cuvantul cuman Galat. Acest cuvant este imprumutat de la cuvantul arab Qal’at, care inseamna “cetate”. Alte etimologii au fost sugerate, cum ar fi cuvantul sarb galac. Cu toate acestea, radacina cuvantului Galat apare in toponime din apropiere, dintre care unele arată in mod clar o origine cumana, de exemplu Lacul Galatui, care are tipicul sufix cuman pentru “apa”. Un alt toponim din regiune este Galicia, cu orasul sau Halych, la nivel local asociat cu stancuta (Kawka, Halka). Alte denumiri similare de locuri sunt Galich, Rusia si Galatiei in Turcia. Galia ar putea fi o derivare din Galatia, sugerand astfel o origine celtica. Un model similar are loc cu cuvantul celtic, Ligures, referindu-se la “Caladaa” (un oras din Ligurian sau teritoriile Genoveze). Desi este posibil o origine celtica, cu toate acestea, este puțin probabil. Galati se traduce in:greaca: Γκαλάτσι (Galatsi); germane: Galati; maghiara: Galac; poloneza: Gałacz; Turca: Kalas; bulgara: Галац (Galats); ucraieniana: Галац (Galats), rusa: Галац (Galats).
Daca aveam mancare cu noi mai continuam plimbarea, asa am strans aparatul foto si ne-am luat talpasita spre casa. O zi excelenta!
Asta va doresc si voua, mai ales de 1 Martie!
Sa aveti o primavara frumoasa!
-postare programata-
xoxo

1. Mulțumesc pentru turul virtual al orașului Galați! :)
    Faine fotogarfiile!

2. de 1 Martie, trimit gânduri bune si îmbratisari, sa ai o primavara înmiresmata, plina de bucurii si sperante într-un viitor mai bun si mai frumos! ♥

3. Foarte reusite fotografiile! Bravo! Uneori este interesanta imbinarea intre vechi si nou.

1. Multumesc frumos, mi-as dori ca cei ce se ocupa cu administrarea acestui oras, si a oricaruia, sa se implice si mai mult in infrumusetarea lui, in pastrarea si conservarea monumentelor si vechilor cladiri, sa dezvolte turismul ca... avem cu ce. ;)

4. What a beautiful place, love the buildings :)) xx

5. Răspunsuri
    1. Hey, thanks, I shared an interesting frames from the past. xo

6. Răspunsuri
    1. Days and days, sometimes rains sometimes sunny or cloudy. Spring is closer.
      xoxo

7. Thanks for the virtual tour Mihaela, Galati is such a wonderful city and I bet now with the arrive of spring is even more beautiful. The architecture is impressive and got also an ancient history. Happy Monday dear, pupici! xo

8. Frumoasă și interesantă prezentarea. ... Și eu care mă întrebam ce poți să vizitezi la Galați? ... Măcar o plimbare pe faleză și tot merită. O primăvară frumoasă!

1. Sper sa mai strang poze care sa demonstreze contrariul si sa capete mai mult interes. Multumesc frumos.

9. beautiful pics!! kiss

www.mammaaltop.com

10. E clar, Galatiul e infratit cu Calarasiul in ceea ce priveste "arta si metalurgia"! :))
    Oricum, arata curat orasul, asta e de apreciat...
    Frumoasa biserica!
    Mihule, am simtit ca ai pus suflet in postarea aceasta! Iti multumim frumos pentru incursiune, mi-a placut sa citesc si sa-mi imaginez ca sunt acolo, cu voi!

O primavara cu soare, pe chip si in suflet! Te imbratisez! :)
    Ilda
    Lavender Thoughts

1. Cu curatenia... sunt zone si zone, fiind centru ar fi fost culmea! Nu am reusit sa vad bine interiorul, m-am ciocnit de privirile oamenilor si cum am vazut ca baietii au iesit am facut cale-ntoarsa... :))
      Ma bucur ca ai fost cu noi, Galatiul are un istoric cultural tare fain si inca stiu atat de putine...
      Multumesc, te pup cu tot dragul!

11. am trecut odata prin galati si nu mi-a placut deloc. mersi pentru poveste si foto.

1. Nu stiu in ce an, cine stie in ce imprejurare, poate ii mai dai o sansa. ;)

12. n-am ajuns pe la galati, din pacate, dar as vrea tare mult :).

13. Nu am mai fost din liceu. Frumoase fotografii! :) Pup!

14. Nu am fost niciodata in Galati, pare un oras dragut ;)

15. phenomenal photography...thank you for sharing<3

1. Glad you like it, I shared an interesting frames from the past. Thank you. xo

16. Hi! Very nice pics and great blog :)
    I am following you now, hope to follow me back.. :)
    kisses

1. Hi Susan, welcome on my blog and thank you for following.
      I will check yours. xo

17. Miha, întâi vreau să îţi spun La mulţi ani şi scuze pentru întârziere! Să ai o primăvară frumoasă, înmiresmată cum azis Carmen, cu soare şi asemenea plimbări frumoase, multe şi pline de fotografii!
    Mi-a plăcut mult biserica şi Poarta Turcească mi-a părut pitorească, deşi bine ai zis că ar fi cazul să amenajeje mai bine locul din jur! Frumoase fotografiile tale, sunt curioasă cum mi-ar mai părea oraşul, l-am văzut demult şi foarte puţin. Legat de Călăraşi prin metalurgie, zice bine Ilda. Oare ea este din Călăraşi, că este şi oraşul meu natal. Mai mic, mai prăfuit ca al tău şi metalurgia s-a dus de tot, la fel cum forţat s-a încercat aducerea ei acolo.

1. Cu memoria mea acum ma gandesc daca eu ti-am urat in casa ta virtuala, nu-i problema, iti multumesc si iti doresc asemenea.
      Ilda este din Calarasi, da, si pe combinatul din Galati s-a pus praful...

18. What an interesting city with so many different sites! Very nice post and beautiful photos :)

19. Dear Mihaela, Galati is obviously really a wonderful town and I think especially that the Danube in your town is a wonderful benefit! I'm really impressed by the fortified church - this church looks shows really safety and I can imagine this church helped many people in the past. Further you seem to be already spring - as we here in Bavaria have still snow ... Hope you are well, thank you for sharing your beautiful pictures and again so interesting impressions!
    xoxo from Bavaria/Germany, Rena
    www.dressedwithsoul.com

20. Faine pozele și mai fain este faptul ca ți-ai dat silința sa ne faci sa cunoaștem puțin Galațiul datorita descrierii tale destul de bine conturata!:)

1. Am incercat sa imbin trecutul cu actualul, ma bucur ca ti-a placut. xo

21. OMG,what beautiful pic you have taken dear. Love, love all of them. I love nature's beauty. Kisses <3

22. Foarte frumoase poze. O plimbare cu multe puncte de atracţie. N-am reuşit să ajung până acum pe la Galaţi, dar sper să reuşesc cândva.
    Numai bine şi o primăvară frumoasă! :-)

1. Am aflat ca este si o herghelie de cai in afara orasului, a fost un oras superb si tare greu mai infloreste.
      Multumesc, primavara frumoasa de asemeni. :)

23. Faine pozele și mai fain este faptul ca ți-ai dat silința sa ne faci sa
    cunoaștem puțin Galațiul datorita descrierii tale destul de bine
    conturata!:)

24. Foarte frumoase imaginile, la fel si povestea lor!
    Sunt incantata de postarile de genul acesta!
    Iti doresc o primavara minunata!

1. Ma bucur ca iti plac pentru ca imi doresc sa mai scriu si sa va arat mai mult din oras.
      Multumesc, Aurelia, te imbratisez.

25. foarte frumos orasul, am ajuns odata pe acolo, intr-o vara, pacat ca n-am avut mult timp de admirat!

1. Eu am fost plecata cativa ani din orasul natal, unele locuri s-au schimbat in bine, altele in rau; unele sunt mai animate, altele pustii. Cand vezi un loc conteaza si starea de spirit, cum a fost acea zi, compania.
      De exemplu, in Braila nu mi-ar fi placut sa ma plimb, dar fiind in trecere am gasit locuri frumoase care m-au indemnat sa le pozez.
      Multumesc de vizita! pup

26. Cand o sa fiu la Galati o sa iti spun si ar fi frumos sa ne vedem :) Te pupic scump, Liuba x

1. Ma bucur sa citesc acest gand, chiar as vrea sa te vad, nu doar sa te imbratisez virtual! :D
      Pupici, m-ai facut sa zambesc larg, larg!

27. Am fost de multe ori la Galati, am rude acolo.
    De fiecare data cand mergeam la Galati, negresit ajungeam si pe faleza. :)