Treceți la conținutul principal

Paltinis - Varful Cindrel - Paltinis si retur intr-o zi

Muntii Cindrel, numiti si Muntii Candrel, sunt situati in Carpatii Meridionali, au un relief glaciar cu varfuri in zona centrala de peste 2 000 m, cel mai inalt fiind varful cu nume omonim cu o altitudine de 2 244 m. Cuprinde caldari glaciare, dintre care cele mai importante sunt Iezerul Mare, Iezerul Mic, Gropata. Vegetatia este reprezentata de jneapan, afin, smardar. Este „una dintre cele mai importante regiuni pastorale“, pasunile intinse si izvoarele din Cindrel au dus la aparitia a numeroase stani. Daca va rataciti oamenii locului va pot ghida foarte bine.

Punctul de plecare e statiunea Paltinis (cea mai veche statiune montana din tara (1894) si in acelasi timp este si statiunea aflata la cea mai mare altitudine (1442m). ), statia inferioara a telescaunului. Fix pe partea dreapta aveti o harta/panou mare dupa care va puteti ghida, pe noi ne-a ajutat in plus un domn care era in zona. Plecam pe marcaj comun cruce rosie cu punct albastru spre Poiana Gaujoara. Se merge pe drum forestier apoi spre dreapta pana intalnim un parau. Unii se alimenteaza cu apa, altii se opresc doar pentru poze sau motiv bun de odihna.

Au fost momente cand dupa unele pante ma intrebam daca o sa reusesc sa merg pana la capat, incercam sa-mi pastrez o viteza constanta si dupa cateva "hopuri" simteam cum prind tot mai multa forta. Totul a fost gandit foarte bine si am inceput concediul cu cel mai lung traseu.
Padurea e atat de linistita, departe de civilizatie, zgomot, doar pasarele ciripind auzi in fundal. As fi zabovit minute bune intinsa pe iarba daca nu ne grabeam. Pamantul moale imbracat in muschi iti era mai mare dragul sa il calci. Cu cat ne afundam mai mult in padure descopeream tot mai multe ciuperci care mai de care mai mari, mai aratoase. Laurentiu avea grija sa nu ma ating de ele.

Incepem sa urcam usor, pe serpentine largi si pe o poteca lata. Ajungem in Poiana Gaujoara cam dupa o ora si jumatate de mers. Aici punctul albastru se desparte de poteca noastra mergind spre Poiana Muncel. Noi continuam pe cruce rosie urcam ceva mai accentuat pina ajungem in apropierea unei stane. Poiana e neasteptat de lunga. Grupul ce il depasisem mai devreme il asteptaram pentru a fi mai multi in caz de ne ataca cainii. Mai mult am fost latrati de la departare, prea putin bagati in seama.  Pe versanti sunt o gramada de culegatori de afine, turisti si oameni de-ai locului, zona cea mai frecventata de familii.

Ajungem si in Saua Batrana, respiram mai usurati, ba chiar se lasa si cu rasete din cauza zonei mlastinoase unde s-a vazut importanta bocancilor rezistenti la apa. Un pui mic de salamandra imi iesi in cale si atat i-a fost caci toti "paparazzi" au sarit care mai de care sa o prinda mai bine. Putin mai incolo gasim o sageata indicatoare. Urmeaza sa schimbam marcajul, avem de mers pe banda rosie.

Dupa Saua Serbanei am mai urcat si coborat cateva pante iar oboseala deja isi spunea cuvantul, unii doreau sa inainteze, grupul vesel ne depasise cu mult, doi din cinci doreau sa faca cale intoarsa. In plus cuvintele ciobanului de la stana se adeverise si norii de ploaie nu mai ocoleau.

Am facut poza de grup, am mancat rapid ce mai era si cu aparatele la adapost am marit pasul la vale. Am lasat in urma si Iezer si varf si tot, zgomotele din spate ne-au dat imboldul necesar de mai ca ai zice ca am luat-o la fuga. Noi fetele nici ca nu doream sa vedem ce avem pe urme, unii din baieti au scos aparatele... au urmat si pelerinele, am apelat intr-un final si la bete, nu-mi doream decat sa ajung intr-un loc unde sa ma intind. Si statul in sezut era un chin, culmea ca doar picioarele erau suferinde.

Ne-am tinut tare, ne-am depasit limitele si am reusit. Eu l-am simtit benefic, nu am regretat nici o clipa cu toate momentele "de a merge in maini" pentru a mai da ragaz picioarelor. Abia asteptam sa ajungem in camera sa ne relaxam, nu uitasem Sibiul cu toate ca la acel moment sansele erau foarte mici.

Cindrel pentru mine a fost mai mult un exercitiu de rezistenta, pentru frumusetea surprinsa de Ioan si multi alti calatori care au scris despre aceasta zona merita sa revin, insa intr-un ritm mai lent, cu popas in varf, dormit la cort sau in refugiu si savurand fiecare priveliste nu doar cateva afine la ceasul diminetii. Nu neaparat sa ajung in varf cat sa vad cu ochii mei frumusetea iezerelor pe care le-am ratat atat din cauza vremii cat si a oboselii si sa ascult povestile lui Nea Ilie. Stiu de la bunicul cat e de fain...

Informatii utile

In zona exista trei Centre de Informare Turistica, deschise tot timpul anului (la Saliste, Cisnadie si Rasinari) si doua baze Salvamont (la Paltinis si Cisnadie).
Traseele de drumetie si de cicloturism sunt de dificultate medie, accesibile tot timpul anului: din localitati ale regiunii Marginimea Sibiului si din statiunea Paltinis de unde am plecat noi.
Masivul Cindrel, in intregime, a fost declarat Parc Natural si impreuna cu o parte din Muntii Sureanu si Lotru formeaza SIT „Natura 2000 Frumoasa, pentru harta si delimitarea lui intrati aici.
Cazare:
Vila Edelweiss, 110 lei/noapte daca tin bine minte, mi-a placut. Are o bucatarie complet utilata, poti face si gratar afara sau mananci la restaurantele din zona. Noi o data la Hotel Paltinis si apoi in Sibiu.
6 camere duble. Mai multe detalii gasiti aici. Daca aveti intrebari, va raspund in comentarii.
Traseu
Paltinis - Poiana Gaujoara - Saua Batrana - Saua Serbanei - Iezerele Cindrelului - Vf. Cindrel si retur, timp estimativ 10-12h.

Ca si Ciucasul in iunie, in luna mai, Cindrelul este acoperit cu un covor imens rozaliu de bujori de munte. Vi-l recomand! Pentru mai multe poze puteti vedea pe Facebook.
xoxo

1. ce peisaje superbe <3
    imi vine sa imi fac bagajele si sa plec din nou in concediu

2. Frumos, frumos!
    Stiu cat de solicitante sunt traseele de acest gen si te felicit pentru ambitie!
    Si da... cunosc si sentimentul pe cae il ai inclipa in care nu stii cm sa fugi de furtuna iar consortul se opreste sa traga cateva cadre cu furtuna care vine, vine, vine.... :))))
    Imi place de voi, muntomanilor.
    Astept cu nerabdare si urmatoarele episoade.
    Pupici

1. :)) Nu numai ca vine dar iti si "canta asa melodios"... fereasca sfantul de trasnete si fulgere.
      Traiasca gasca si la mai multe! :) Multumesc, puup!

3. Superb peisaj! Nu am fost aici, dar mi-ar face placere! :D

1. De la iezerele Cindrelului e si mai spectaculos, Platoul Diavolului si multe alte minunatii pe care vreau sa le vad cu ochii mei. xo

4. Minunata excursie! si ce fotografii frumoase!!

5. Ce poze minunate! Primele 2 parca sunt desprinse din povesti. :D
    Desi nu sunt adepta drumetiilor, mi-a placut foarte mult postarea ta.

1. V-as mai fi aratat poze cu ciuperci, erau tare multe, cred ca unele erau comestibile, dar cum nu stiam sa le deosebim... Ma bucur ca ti-a placut! :)

6. Ultima oara anul trecut am fost in Muntii Apuseni si imi amintesc cat de solicitant a fost pentru noi toti anumite trasee, dar cand am ajuns la locatia pe care doream sa o vedem , nu mai simteam oboseala ci numai bucurie si satisfactie! Foarte frumoase fotografiile!

1. Abia astept sa am timp sa va scriu dar mai ales sa va arat traseele facute in Apuseni, acelea mi-au placut cel mai mult. Sa mergem 27 de kilometri a fost o satisfactie imensa, am uitat sa precizez in text.
      Multumim!

7. Am fost în Păltiniș în vara 89... am puține amintiri legate de acea vacanta, știu ca am cazut într un pârâu cu adidasii noi haha ce m a mai certat maică mea.
    Super fotografii ;)

8. Wow, ce locuri frumoase, super, ce curajoasa esti :D

9. Cu sufletul la gura am citit, participand afectiv... :) Ai scris frumos. Pozele - de vis!
    Mi-au placut mult postarea si drumetia, Mihule drag!!

Pupicei si imbratisare!
    Ilda
    Lavender Thoughts

1. Ma bucur ca ai pasit alaturi, pentru mine insami e o deconectare citirea postarilor despre calatorii. Iti multumesc mult pentru vizita draga mea! <3
      Pupici!!

10. Cat de frumos, nu pot sa cred - prea frumos!!! si tu parca ai fi cea mai puternica dintre toti :) Asa curajoasa si frumoasa in toate fotografiile :)

Pupicei muntomacooooooooo!!!

1. Spre final nu am mai fost atat de puternica, eram daramata, fiecare pas ma durea, dar dupa ce am ajuns in camera, dus... si m-am intins putin parca am renascut!
      Te pup!

11. ce peisaje frumoase!
    Va admir, mie nu cred ca mi-ar rezista piciorusele pentru asa ceva !

1. Vio, facand efort treptat poti reusi daca nu ai probleme mari de sanatate, trebuie doar sa-ti placa ideea. :)

12. Foarte frumos, Mihaela! Avem o tara superba, felicitari voua ca aveti curajul sa o luati la pas si sa ii descoperiti peisajele minunate si tie ca ai rezistat! te pup :)

1. Sunt destule persoane care s-ar rezuma doar la poze, prefer un altfel de turism sau chiar un alt stil de viata, tine si de gust. :)
      te pup

13. Beautiful photos Mihaela, thx for sharing with us. Looks like you had a great time up there hiking.
    xoxo
    Lenya
    FashionDreams&Lifestyle

14. arata foarte frumos!
    nu stiu de ce te plangi, esti in forma. pot sa jur ca in poze ti se vad patratele ;)) eu as vrea sa ajung in zona aia pentru sky iarna asta si, daca imi place sa revin vara pentru un traseu

1. Am avut candva patratele, dar nu abdomenul ma ducea acasa, picioarele mele... pentru o zi e criminal. :))

15. cool, great pics :)

16. Beautiful pictures!!!!

www.plogstyle.com

17. ce peisaje superbe!!! unele poze par ireale, foarte frumoase <3

18. Ce poze frumoase! Ai avut parte de niste peisaje care iti taie respiratia :)
    Te invit sa te inscrii la giveaway-ul de pe blogul meu:

Te pup

1. Mersi Andy! O sa ma uit sa vad despre ce e vorba, multam de invitatie. :)
      pup

19. See your photos is like to be there and breathe the fresh air, how gorgeous! Nature is full of beauty and you look so lovely even as hiker!:) Have a great weekend Mihaela, kisses! xo

20. N-am mai fost de-o vesnicie intr-o drumetie, insa am avut ocazia, prin intermediul imaginilor de mai sus, sa urc muntele, sa merg prin padure si sa admir ciupercutele. Ce frumoasa e cea rosie! :)
    Parca as fi fost acolo, alaturi de tine, asa m-am simtit. O gura de aer proaspat binevenita! :)

Weekend minunat, draga Mihaela. :*

PS
    Ce zambitoare esti in toate pozele. :D Se vede ca-ti place natura, ca te simti bine in mijlocul ei.

1. Imi place la ea ca e scufundata in vegetatie, erau foarte multe in zona padurii, pe drum, dar mai ales la vale de carare, ca un beculet luminau din intunericul padurii. :)
      Ma bucura mult ceea ce spui!
      Multumesc, asemenea, Nice!
      Chiar si cand am obosit am zambit, multumesc de remarca. pup

21. Dear Mihaela, the landscape there is really wonderful and I can imagine you got a lot of positive effects from this tour. Hope your week was good and the weather in your region is as wonderful as here at the moment in Bavaria :)

Lots of love, Rena

www.dressedwithsoul.com

1. The weather is really nice in Galati too, thank you very much, hugs and kisses dear Rena!

22. Doamne, Mihaela, in ce tinut de poveste ai fost tu :)

1. Claudia, ma bucur ca am reusit sa surprind frumusetea zonei. Nu e foarte bogata, diversificata, prin comparatie, dar e placut, poate fi contemplativ.

23. such a pretty place to visit! beautiful pics!

Alessia

THECHILICOOL

Kiss

24. am scris un comentariu zilele trecute aici... vad ca nu a aparut, poate e la spam.
    Spuneam ca fotografiile tale sunt superbe, si seamana perfect cu fotografiile mele de acum doi ani :)))
    Tare m-a amuzat ... O singura diferenta am gasit! Voi sunteti mult mai tineri :))

1. Multumesc inca o data pentru comentariu, din pacate nu stiu unde a disparut, in spam nu l-am gasit. Am citit cu pofta, ati avut si voi vreme frumoasa, companie placuta si delicatese din multe zone. :)

25. Ploaia este cel mai bun "prieten" pe munte. ;)
    Și în Bucegi este un loc numit Șaua Bătrâna...